Cum sa te calmezi cand esti nervos?

Oricui i se intampla sa se enerveze, cel putin din cand in cand. Este ceva natural. Totusi, ce se intampla atunci cand anxietatea sau starea de agitatie pun stapanire pe tine astfel incat simti ca orice ai face nu te poti calma?

Am probleme cu nervii, ce pot sa fac pentru a scapa de asta?

„Linisteste-te!” – aceasta este o vorba pe care cu siguranta ai auzit-o de multe ori atunci cand erai nervos. Totusi, este mai usor de spus decat de facut. Persoanele colerice prezinta, in general, o predispozitie mult mai mare spre stres si iritabilitate decat restul. Daca si tu esti o astfel de persoana nu inseamna ca este ceva in neregula cu tine. Nervii pot fi calmati daca inveti sa intelegi care este mesajul pe care vor sa il transmita.

In spatele fiecarei emotii sta o nevoie nesatisfacuta, iar in spatele nervilor exista, de fapt, frustrare, frica sau senzatia ca nu esti inteles sau auzit.

Astfel, primul pas pe care il poti face pentru a scapa de problema nervilor este sa intelegi ce vor ei sa transmita. Acest lucru inseamna sa iti dezvolti inteligenta emotionala.

Ce se intampla cand esti nervos in corpul si in mintea ta?

Starea de nervozitate declanseaza o serie de schimbari fizice si psihice. Pornind de la faptul ca in creier se activeaza diversi neurotranmitatori care sunt responsabili de eliberarea unor hormoni, se ajunge pana acolo incat corpul sa fie bombardat cu adrenalina si cortizon. De aici tendinta de a deveni foarte agresiv atunci cand te enervezi. 

Creierul reptilian intra in actiune, activand instinctul de aparare de tip lupta si fugi.

Odata cu cresterea nivelului de adrenalina se inregistreaza si o modificare a pulsului care devine mult mai alert. Acesta este si motivul pentru care multe persoane se inrosesc la fata atunci cand se enerveaza.

De asemenea, tot ca o consecinta a activarii creierului reptilian, intregul corp se inclesteaza: abdomenul, pumnii, picioarele si chiar maxilarul. Devii astfel hiperfocusat asupra lucrului care iti provoaca stres, nemaiputand fi atent la nimic din jur.

Metode de a te calma care chiar functioneaza

Principalul lucru pe care trebuie sa il faci atunci cand esti nervos este sa respiri! Exista o multime de exercitii de respiratie care te pot ajuta sa te simti mai bine, chiar si daca esti in public si nu te poti relaxa complet prin meditatie.

Totusi, este recomandat ca atunci cand simti ca se declanseaza instinctul de a lovi sau de a tipa, sa te opresti, sa tragi aer in piept si sa numeri invers de la 5 pana la 1, oprindu-ti respiratia dupa 1. Este recomandat sa repeti cat mai des aceasta tehnica, pana cand va veni natural!

Alte metode si tehnici de a te calma, extrem de eficiente:

  • Vizualizare – se spune ca orice poti vedea in mintea ta, poate deveni real. Daca esti nervos, opreste-te o clipa si aminteste-ti de un moment in care erai calm. Adu acea resursa in prezent, vizualizandu-te calm.
  • Elibereaza stresul – daca mediul iti permite (esti singur), lasa tot stresul sa iasa. Rupe o foaie de hartie, tipa intr-o perna, sparge un balon. Toate acestea sunt metode alternative extrem de sanatoase, la agresivitate.
  • Asculta muzica – foarte multe persoane auditive se calmeaza in doar cateva minute ascultand melodiile preferate.
  • Scrie despre asta – un jurnal te poate ajuta foarte mult. Descarcandu-ti nervii in scris poti sa ajungi sa te simti mai bine extrem de rapid.
  • Alearga – sportul este extrem de eficient in eliberarea stresului. Dupa o sesiune de alergat sau de sala muschii se vor relaxa si tu vei uita de ceea ce te-a enervat.

Ce sa faci cand esti nervos ca sa te calmezi rapid?

Cea mai rapida modalitate de a te calma rapid este cea amintita mai sus, referitoare la respiratie. Pana la urma este confirmat faptul ca prin intermediul respiratiei putem controla atat corpul cat si mintea. Daca inveti sa respiri corect si sa iti controlezi corect respiratia, iti poti modifica aproape instant starea. 

Schimbarile cele mai rapide se realizeaza prin controlul celor trei elemente: trup, minte si liantul lor: respiratia. 

Astfel, pentru a scapa rapid de nervi, schimba-ti pozitia corpului, repira cat mai profund si schimba-ti gandurile!

Pe cat de ciudat suna, pe atat e de eficient si de simplu!

Despre Autor

Sasa Bodeanu

Sunt instructor acreditat MBSR și lucrez cu multă pasiune pentru a face practicile contemplative vizibile și în România. Iar acum te invit și pe tine să înveți ce înseamnă Mindfulness să trăiești o viață trăită în ritmul tău, în tihnă, bucurându-te de prezent.