Cum te afectează Convingerile disfuncționale

Într-un articol trecut am discutat despre felul în care iei decizii. Ți-am arătat că informațiile din mintea ta, dar și amintirile controlează în mare măsură felul în care trăiești acum.

Iar acum vreau să discutăm despre alt ingredient fundamental cu care poți să-ți alimentezi mintea. 

Practic, e un element în plus la care poți lucra în prezent, pentru ca deciziile viitorului să fie sănătoase. 

Mă refer la convingerile tale. Adică lucrurile în care crezi și ai crezut mereu, fără să stai să le analizezi, sau să le treci prin vreun anumit filtru. 

Ce fel de convingeri îți hrănești? 

Eu sunt adeptul Terapiei Cognitiv-Comportamentală (TCC) al lui Aaron Beck. 

Aceasta ne spune că gândurile determină emoțiile. Emoțiile determină comportamentele noastre, iar comportamentele duc la rezultatele noastre. 

Ceea ce înseamnă că, dacă vrei să-ți schimbi comportamentul, trebuie să lucrezi cu gândurile.

Hai să ne uităm la un exemplu, ca să fiu mai clar. 

Felul în care gândești despre partener, va decide cum te porți cu el. 

Deci, dacă ai convingerea că partenerul e mai prost decât tine, vei simți față de el dispreț sau mândrie. Deci, vei avea comportamente ca atare:  jigniri, critică, certuri, vorbești disprețuitor, ai tendința de a-i nega problemele, etc.

Conform TCC, convingerile noastre: ne guvernează toată viața, inconștient.

Introdu adresa de E-Mail și primești Mini-Cursul “Cum să Rezolvi definitiv Problemele din Relație”!

Practic, 95% din ce suntem noi, de fapt, sunt comportamente subconştiente. Sunt convingeri automate, reacţii emoţionale automate, percepţii automate, atitudini automate.

Știu că e șocant, dar gândește-te că în proporţie de 95% funcţionăm ca un program pe calculator. 

Și avem doar 5% minte conștientă, pe care trebuie s-o punem la treabă ca să reușim să schimbă cei 95%.

Deci, dacă decizi că vrei să te schimbi, să te porți altfel cu partenerul, sau în general…trebuie să ai în vedere că vorbim aici de un proces cu mai multe schimbări, pe mai multe planuri. 

Și cea mai grea parte la o schimbare e să nu iei aceleaşi decizii pe care le-ai luat ieri. 

Gândește-te așa: avem în jur de 60-70.000 de gânduri pe zi. Din astea, 90% sunt aceleaşi gânduri pe care le-am avut ieri ☹.

Și aici apare problema: aceleaşi gânduri creează mereu aceleaşi emoții. Aceleași emoții duc mereu la aceleași comportamente. Aceleași comportamente duc mereu la aceleași experiențe, rezultate. 

Iar aceleași rezultate, stimulează aceleași gânduri. 

Şi anatomia noastră, neurocircuitele, neurochimia şi expresia genetică rămân exact la fel, zi de zi, an după an. Iar asta e viața noastră.

Acum, gândește-te că majoritatea oamenilor (80%) acționează pe PILOT AUTOMAT / subconștient.

Cu credințe vechi, cărora nu le acordă suficientă atenție.

Potrivit lui joe dispenza, personalitatea noastră este: felul cum gândim, cum simțim și cum acționăm.

Iar personalitatea noastră̆ creează o realitate personală. 

Fiindcă realitatea e neutră. Nu există lucruri bune sau rele, există doar lucruri care se întâmplă. Iar tu le treci prin filtrele personale și ajungi să le dai însemnătate. O acțiune e bună sau rea, în funcție de ceea ce gândești tu despre ea. 

Deci – dacă vrei să creezi o realitate nouă (adică să ai până la urmă o viață mai faină), trebuie să-ți schimbi personalitatea.

Asta înseamnă că trebuie să identifici gândurile / emoțiile / și obiceiurile tale inconștiente, apoi să le schimbi. Da, e nevoie ne multă analiză aici, dar altfel nu ai cum. 

Mulți vor o nouă realitate personală, o nouă viață, dar păstrează aceeași personalitate. De aceea lucrurile nu se schimbă. 

Dacă vrei altceva, trebuie să începi să-ți observi gândurile și convingerile inconștiente. Nu doar să acționezi diferit – ci să-ți schimbi fundamental gândirea. 

Cu ocazia asta, îți las aici câteva convingeri disfuncționale care e posibil să-ți determine comportamentele față de partenerul tău. 

Citește-le. Gândește-te la ele. Care ți se potrivesc? Care îți conduc acțiunile? 

Convingeri care te fac / mențin în rolul de agresor:

  • „Nu se descurcă fără mine!”
  • Eu sunt capul familiei, deci… ei trebuie să mă asculte
  • Să nu apuce asupra mea… / Să nu mă domine / Arată-i cine-i șeful / Cum îl înveți, așa-l ai
  • Nu fi prostul nimănui
  • Femeia nu-și bagă mințile-n cap dacă nu-i mai dai câte-o palmă
  • Lasă că nu strică câte-o palmă din când în când
  • Dacă te porți frumos, te ia de prost ☺ 
  • Cu mine nimeni nu se poartă așa ☺
  • Eu aduc banii în casă… eu decid cum se fac lucrurile ☺

Convingeri care te fac / mențin în rolul de victimă:

  • Nu mă descurc fără el!
  • Femeile trebuie să se sacrifice pentru relație / casă / copii
  • Nu sunt bun de nimic
  • Nu merit mai mult  / atâta merit eu / asta e valoarea mea…
  • Păi dacă sunt prost(ă) … așa-mi trebuie ☺
  • Păi dacă n-am avut minte când am ales-o, acum să trag

Ideea este: 

Dacă ai astfel de convingeri, acționezi pe pilot automat în direcția îndeplinirii lor. 

Și oricât te-ai strădui să te porți diferit, n-ai nici o șansă atâta timp cât ai aceste „setări mentale”. 

Deci – pune sub lupă gândurile tale și decide singur dacă sunt convingeri care-ți fac bine – sau care-ți fac rău. 

Data viitoare îți arăt o modalitate prin care poți schimba aceste convingeri astfel încât să te poți comporta diferit cu cei din jurul tău. 

Stai aproape. 

Introdu adresa de E-Mail și primești Mini-Cursul “Cum să Rezolvi definitiv Problemele din Relație”!

Despre Autor

Florin Amariei

Îmi trăiesc în fiecare zi visul alături de soţia şi de copiii mei dragi şi vreau să te ajut și pe tine să ai Relația pe care o Meriți.

În perioada 1-5 Septembrie suntem offline!
Salutare!
Echipa eduKiwi pleacă în teambuilding la mare în perioada 1-5 septembrie!
De aceea, vom procesa orice înscriere/cerere după 6 septembrie. Revenim atunci la butoane, odihniți și gata să aducem Educația în România la cu totul alt nivel 💙
Mulțumim că ești cu noi și ne reauzim în curând!
#kiwiteam