Managementul stresului

Cu toate ca uneori pare foarte greu sa gestionezi stresul, sunt cateva lucruri pe care le poti face pentru a elibera presiunea si a te simti din nou in control. Indiferent ca vorbim de stresul din viata personala (de acasa) ori de cel din viata profesionala (de la munca), folosind metode eficiente si testate vei obtine cele mai bune rezultate!

Managementul stresului in organizatii

Stresul la locul de munca poate fi generat de mai multi factori: de la conditiile de munca si pana la colegi. Diferite caracteristici individuale, precum personalitatea si abilitatile de a face fata situatiilor dificile, pot fi predicatori importanti pentr a determina masura in care anumite conditii de munca pot duce la stres. 

Altfel spus: ceea ce este stresant pentru o persoana nu e obligatoriu sa aiba acelasi efect negativ si asupra altei persoane.

Stresul din mediul organizational este asociat adesea cu o serie de afectiuni, inclusiv tulburari psihologice, precum depresie, anxietate, nemultumire, oboseala, tensiune. De asemenea, pot aparea comportamente dezadaptative, precum abuzul de substante si agresivitatea, ori chiar tulburari cognitive (cum ar fi probleme de concentrare si memorie).

Managementul stresului ocupational

Atunci cand stresul organizational sau ocupational isi face simtita prezenta este important sa se realizeze un plan de interventie. Acesta are ca scop cresterea rezilientei si are doua componente:

  1. Dezvoltarea unor strategii personale de gestionare a stresului ocupational prin intermediul tehnicilor cognitiv-comportamentale;
  2. Dezvoltarea unor strategii la nivelul intregii organizatii.

Cu toate ca foarte multi manageri nu sunt atenti la oamenii din subordine, realitatea este ca resursa umana ramane in continaure cea mai valoroasa. Si oricat s-ar lucra la nivel personal, daca nu apar decizii la nivelul conducerii rezultatele nu vor fi neaparat cele mai bune pe termen lung, pentru organizatie.

Managementul stresului profesional

Pentru a putea gestiona eficient stresul profesional, ca manager, teoreticienii Beehn si Newmann au propus o structura formata din trei categorii. Astfel, ei sustin ca poti face o schimbare in bine doar daca:

 

  • Schimbi caracteristicile organizationale, respectiv structura organizatiei, formale de remunerare sau recompensa, de selectie, instruire, dezvoltare, socializare, precum si alte politici de resurse umane;
  • Schimbi caracteristicile de rol: aici intra redefinirea rolurilor, reducerea supraincarcarii si a suprasolicitarii rolurilor. In plus se poate creste participarea in procesul de luare a deciziilor, delegarea autoritatii puterii, s.a.
  • Schimbarea caracteristicilor de sarcina prin proiectarea sau adecvarea postului in corelatie cu preferintele sau abilitatile personale ale angajatilor. De asemenea, se poate tine cont de preferintele angajatilor chiar si in procesul de selectie si plasament. Pot fi promovate programe de instruire, reinstruire si specializare.

 

Managementul stresului la locul de munca

Daca totusi nu esti manager si nu ai niciun cuvant de spus in ce priveste stresul din organizatie, afla ca iti poti face si singur un plan de gestionare a stresului de la locul de munca.

Astfel, ce ai defacut este:

 

Abonează-te si primesti Mini-Cursul “Fă primii pași în Mindfulness în 7 zile”
  • Identifica sursa stresului de la locul de munca: te streseaza colegii? Programul de lucru? Conditiile? 
  • Invata sa spui nu;
  • Evita persoanele care te streseaza;
  • Invata sa controlezi mediul, nu te lasa controlat de el. 
  • Exprima-ti emotiile in loc sa le tii in tine si sa le acumulezi;
  • Fii deschis la compromis;
  • Creaza-ti un program echilibrat. Nu munci pana la epuizare!

 

Managementul stresului in invatamant: in scoala si la elevi

Cand vine vorba despre managementul stresului in scoala si la elevi lucrurile se prezinta putin diferit. Si de aceasta data, insa, este important sa se actioneze pe cele doua planuri principale: personal si organizational.

Indiferent ca este curricula responsabila de aparitia stresului, sau sunt colegii, orice forma de neliniste trebuie discutata cu parintii, profesorii si chiar cu psihologul scolii.

Abordarea stresului in invatamant presupune diferite metode. Unele dintre ele sunt simple, in timp ce altele pot necesita implementarea unor programe specializate.

Cea mai simpla metoda de combatere a stresului din invatamant are la baza ascultarea activa si empatica a elevilor. Dirigintele si psihologul scolar pot avea cel mai important rol in aceasta situatie.

De asemenea, managementul scolii pot avea o contributie semnificativa in reducerea stresului, prin implementarea unor intalniri de lucru, de consultanta si sustinere si prin activitati de relaxare puse la dispozitia personalului didactic.

Nu in ultimul rand, restructurarea zilei scolare si optimizarea curriculei pt fi modalitati eficiente de reducere a stresului educational.

Sfaturi pentru scapa de stres

Exista mai multe metode prin care poti scapa de stres. Cele mai eficiente sunt:

  • Practica meditatiei;
  • Practica recunostintei;
  • Invatarea diverselor metode de relaxare (tehnici de respiratie);
  • Dezvoltarea unor strategii prin care sa identifici din timp aparitia unor conflicte, pentru a le putea rezolva in faza incipienta, pana sa apuce sa degenereze;
  • Mentinerea echilibrului emotional prin dezvoltarea unei relatii sanatoase cu cei din jur;
  • Urmarea unor cursuri de dezvoltare personala;
  • Gandirea pozitiva;
  • Valorizarea performantelor personale;
  • Dezvoltarea unui stil de viata sanatos;

In final, comunicarea asertiva poate fi o modalitate extrem de eficienta de adaptare la situatiile conflictuale ce pot aparea. O atitudine proactiva si asertiva are drept consecinte pe termen lung: imbunatatirea relatiilor sociale, dezvoltarea increderii in sine, formarea unui stil de viata cat mai sanatos, dezvoltarea abilitatilor deluare a deciziilor, samd. Exprimarea emotiilor printr-o comunicare directa, deschisa si sincera duce, de asemenea la cresterea increderii in sine si in ceilalti, precum si la catigarea respectului celor din jur.

Abonează-te si primesti Mini-Cursul “Fă primii pași în Mindfulness în 7 zile”

Despre Autor

Sasa Bodeanu

Sunt instructor acreditat MBSR și lucrez cu multă pasiune pentru a face practicile contemplative vizibile și în România. Iar acum te invit și pe tine să înveți ce înseamnă Mindfulness să trăiești o viață trăită în ritmul tău, în tihnă, bucurându-te de prezent.

În perioada 1-5 Septembrie suntem offline!
Salutare!
Echipa eduKiwi pleacă în teambuilding la mare în perioada 1-5 septembrie!
De aceea, vom procesa orice înscriere/cerere după 6 septembrie. Revenim atunci la butoane, odihniți și gata să aducem Educația în România la cu totul alt nivel 💙
Mulțumim că ești cu noi și ne reauzim în curând!
#kiwiteam