Ce este de fapt Meditatia Mindfulness?

Cum te ajuta tehnicile de Mindfulness cu adevarat si cat de usor este sa le implementezi in viata ta

Cum te poate ajuta meditatia mindfulness?

Desi vechi de mii de ani, aceste tehnici au ajuns azi, sa fie din nou de mare actualitate. De ce? Cum functioneaza? Ce sunt aceste tehnici de fapt? – Acestea sunt informatiile pe care le vei descoperi in acest asticol.

In ultimii 30 – 40 de ani, aparatura medicala a facut mari salturi tehnologice, oferindu-ne oportunitatea sa aruncam o privire in interiorul creierelor si a corpurilor noastre, cat timp inca suntem in viata.

De aici s-au nascut noi domenii, precum neurostiintele, epigenetica, psihoneuroimunologia, care in paralel cu evolutia medicinei si psihologiei, astazi, ne ofera o intelegere mult mai profunda a mecanismelor si sistemelor care ne fac sanatosi, fericiti, performanti, productivi si eficienti. 

Ca sa-ti imaginezi unde suntem azi, iti spun doar ca anii 1980 existau maxim 10 – 20 de articole medicale si sitiintifice pe tema meditatiei mindfulness si a influentelor pe care tehnicile de mindfulness le au asupra corpului si mintii noastre.

In 2020, avem peste 5000 de astfel de articole stiintifice, laboratoare de cercetare in majoratea marilor universitati si studii pe mii si zeci de mii de subiecti.

Bun si acum ca ti-am oferit putin context, pentru a intelege in baza a ce vom povesti, este de mentionat faptul ca aceste cercetari si faptul ca sunt niste tehnici laice, non dogmatice, au invitat meditatia mindfulness in domenii precum:

  • Spitale
  • Educatie
  • Business
  • Diverse oganizatii (de la parlamente, la Comisia Europeana, la trupe speciale din armata, la penitenciare, la departamente de politie)

Asadar adoptia acestor tehnici, este azi una la cote foarte ridicate. Putem spune ca Mindfulness, a devenit “popular” sau “la moda”, in multe dintre tarile considerate “avansate”.

Sa incepem totusi cu  CE este Mindfulness?

Este o abilitate pe care fiecare om o are. Si se spune ca este una dintre cele mai inalte forme de inteligenta.

Poti zice ca e ca si puterea. Toti avem putere. Unii mai multa, altii mai putina. Dar daca ne antrenam, oricare dintre noi, poate deveni mai puternic. Sau, mai mindful.

Mindfulness, reprezinta in primul rand, capacitatea noastra de a folosi propria atentie, in mod voluntar, in momentul prezent.

Exemplu: Intr-o conversatie, se aprinde ecranul telefonului si iti este distrasa atentia. Daca dai curs primului impuls, vei lua telefonul si vei intra in notificari, citind mesajele sau verificand ce s-a intamplat. Daca in schimb acea conversatie este una cu insemnatate, ai abilitatea sa ignori distragerea, revenind inapoi in discutie cu toata atentia ta.

Practic, ai folosit atentia ta, in mod voluntar. 

Dar la fel de bine, poti folosi atentia in mod voluntar, pentru a-ti imagina cum va fi in vacanta. Sau pentru a rememora ceea ce s-a intamplat saptamana trecuta la birou.

Acesta nu este mindfulness.

Mindfulness, este despre AICI si ACUM. Este despre momentul prezent.

Nu stiu daca stiati, dar eu am un cocker spaniel. Si este de o determinare si incapatanare feroce. Daca ii inchid o jucarie in dulap, poate sta nemiscat in fata dulapului la nesfarsit. 

Il strig, il chem, il distrag, dar in cele din urma…revine cu atentia de unde plecase. La jucarie. Al naibii de intentionat. Si al naibii de prezent.

Asa ca poate intuiesti acum, ca Mindfulness, nu e doar atat. Nu e doar despre prezent si despre intentionalitate. 

Un lucru pe care mintea umana il face, este acela de a emite judecati. Asa cum poate ai observat, avem pareri si opinii despre orice. Si aceste asa numite “judecati”, ne separa de realitate intr-un mod foarte subtil, fara ca macar sa ne dam seama.

Exemplu concret: 

Revenim la catel. 

Sa spunem ca suntem pe strada si deodata apare un stapan, plimbandu-si in lesa cockerul spaniol.

Primul lucru – observam cainele. 

Poate e simpatic, poate e frumos, poate are parul ud, poate e tuns. Poate e galagios, latra. Sau poate miroase a caine ud. Poate e auriu, poate e negru… 

Dincolo de aceste cuvinte, prin simturile noastre – luam contact direct cu realitate. Adica vedem ceea ce este cu adevarat acolo.

Dar nu dureaza mult, de fapt se intampla aproape instantaneu, iar mintea spune aaa, stiu! Asta e un cocker spaniol! 

Corect – ati putea spune. Si logic si rational, asa este. 

Doar ca acea parte din creier care are de-a face cu supravietuirea ta, traduce scenariul in felul urmator: “acesta e un cocker, am mai vazut alti cockeri, stiu din trecut ca nu prezinta nici un pericol pentru mine, stiu ca am sa supravietuiesc”.

Practic, catelul din fata ta a fost instantaneu bagat intr-o categorie, pe ideea “am vazut un cocker, i-am vazut pe toti” – ceea ce este o grava eroare de gandire. Eroare pe care o facem constant.

Problema e ca din acel moment, tu nu mai observi toate detaliile si particularitatile acelui catel. Nu mai vezi ca are limba de un cot afara, nu vezi ca schiopateaza, nu vezi ca are coada taiata… Nu mai vezi decat un cocker.

Si din nou, poate ca in acest caz particular, n-ar fi nici o problema. Ele sunt uneori de un real ajutor, in viata de zi cu zi.

Ratiunea, gandirea, asocierile…nu sunt o problema. Sunt functii extrem de utile, atunci cand le folosim in mod intentionat. Doar ca, este foarte util pentru noi, ca si oameni, sa intelegem ca suntem mult mai mult decat aceste ganduri.

Este important sa stim ca desi gandurile noastre pot sa reflecte niste intamplari din trecut, ele nu trebuie neaparat sa ne defineasca si viitorul.

Asadar, mindfulness inseamna intentionat, inseamna in momentul prezent si mai inseamna si fara judecati (sau evaluari critice).

“Cea mai inalta treapta a inteligentei omenesti este capacitatea de a observa, fara sa judeci” Jiddu Krishnamurti

Si in realitate nici acum nu am reusit sa definim complet ce este mindfulness.

 Dar sa fim seriosi, daca te-as pune sa definesti iubirea, in cateva cuvinte, cat de clar, si cat de pe intelesul tuturor ai putea s-o spui?

Si nu zic intamplator acum despre iubire, ci pentru ca in simbolul chinezesc pentru Mindfulness, sunt 2 parti. O parte, este simbolul pentru Prezenta. Cealalta parte, este simbolul pentru inima.

Iar mindfulness, fara prezenta inimii, nu este mindfulness.

Exemplu concret:

Imagineaza-ti un puscas marin. Foarte prezent. Concentrat. In momentul prezent. Fara sa emita vreo judecata, el are doar un scop. Sa apese tragaciul si sa loveasca tinta. 

Acesta nu este mindfulness. 

Pentru ca Mindfulness, este acel tip de atentie pe care il cultivam in mod intentionat, in momentul prezent, fara judecati si cu blandete.

Dar ce este Meditatia Mindfulness?

Meditatia este acea unealta, care antreneaza acest tip de atentie, pe care tocmai l-am definit. Si contrar miturilor si ideilor preconcepute si imaginilor cu yoghini care stau in pozitii inconfortabile si liniste deplina, meditatia mindfulness este de fapt doar despre calitatea atentiei.

Poti face meditatia in sezut, in culcat, in picioare, pe scaun, pe canapea, in timp ce faci un dus, in timp ce mananci, in timp ce te misti, in timp ce mergi si de ce nu, in timp ce conversezi.

Acum, te intreb pe tine… cum ar fi calitatea vietii, a relatiilor, a jobului, a sanatatii tale, daca ai sti cum sa le condimentezi in mod constant cu PREZENTA (adica alegeri constiente) si Inima (adica iubire si blandete)?

Si desigur, posibil sa fie greu sa-ti imaginezi, mai ales daca nu este ceva la care te poti raporta din experienta ta. Desi, realist vorbind, cu totii traim in mod constant momente de mindfulness.

Diferenta dintre cei ce folosesc tehnicile si meditatiile mindfulness in mod constant si cei ce nu practica deloc, este faptul ca cei dintai, au capacitatea de a sustine acest tip de atentie, treaza, vie, curioasa, pe perioade mai lungi de timp.

Si daca am inteles asta, in mod natural se naste urmatoarea intrebare:

DE CE sa practic eu mindfulnes? Ce am de castigat, odata cu investita de energie, timp, bani si interes intr-un asemenea domeniu?

Asa cum iti spuneam, exista multa stiinta si intelepciune in spatele tehnicii. Dar acum, iti voi explica foaaarte simplificat si pe scurt, un aspect care are legatura directa atat cu calitatea vietii tale, cat si cu sanatatea ta.

Pentru explicatie, am sa ma ajut de urmatoarea imagine, imagine ce reprezinta un model foarte simplu al creierului uman.

Dupa cum vezi, exista un creier, iar deasupra lui odata cu evolutia speciei noastre, a crescut un calaret.

Acest model, il poti gasi pe larg detaliat in cartea Ipoteza Fericirii, a lui Jonathan Heidt si are un fundament bazat pe neurostiinte, simplu si clar explicate.

Imagineaze-ti creierul din imagine, ca fiind un elefant. Elefantul, din punct de vedere al evolutiei speiciei, este cea mai veche parte din creier. Are 150-200 de milioane de ani.  (sistem limbic + sistem reptilian)

Elefantul stie sa faca doar lucruri simple, nu rezolva probleme complexe, nu are imaginatie, si nu e deschis deloc la nou.

El are functia principala de SUPRAVIETUIRE.

Elefantul invata prin asociere si repetitie, nu ii plac deloc schimbarile si cauta stabilitate si siguranta. 

Deasupra de acest elefant, a crescut o noua structura – claretul. (neocortex)

Acest calaret reprezinta cea mai noua parte din creierul nostru, parte care dateaza evolutiv de acum 150-200 de mii de ani. Mult mai tanara, raportat la milioanele de ani ai elefantului.

Aceasta parte de creier, are de-a face cu limbajul, cu ratiunea, cu gandirea complexa, cu empatia si poate face planuri. 

Calaretul este foarte deschis la a experiementa si a invata si are capacitatea sa isi imagineze lucruri din viitor si sa isi aminteasca trecutul. 

Este aceasta parte de creier, cea care ne diferentiaza atat de puternic de celealte specii.

Atunci cand apare un pericol, sau o situatie stresanta, sau cand al nostru creier aduce amintiri care declanseaza o reactie de stres, sau cand ne facem griji in legatura cu viitorul, Elefantul – nefacand diferenta dintre real si imaginar, se enerveaza. 

Iar cand elefantul se enerveaza, se ridica pe picioarele din spate si tranteste calaretul la pamant. 

Mai putin plastic, in realitate, sangele vascularizeaza doar zona elefantului (sistemului limbic si reptilian), astfel zona neocortexlului (calaretul), ramane fara sange si oxigen. 

Si uite cum, de la un stresor real sau imaginar, claretul pierde controlul si functiile precum gandire logica, empatie, ratiune, decizii asumate, empatie sau chiar memorie, incep sa nu mai fie disponibile in situatii de criza.

Practic, expresia “te comporti de parca nu esti om”, incepe sa prinda o explicatie foarte concreta si logica. Evident ca nu poti fi om, daca al tau calaret nu este in continuare acolo, sa conlucreze cu elefantul.

Asadar preia conducerea acea parte din tine care e focalizata pe ceea ce nu merge bine. 

De aici incepe dificultatea. De aici incepem de multe ori sa ne afundam in ganduri si probleme si certuri si consum mental si emotional, ajungand la ulcere, gastrite, insomnii, depresii si anxietati si burnouturi…pana la diverse alte forme in prin care somatizam stresul in corp.

Mindfulness face 2 lucruri impresionante, in aceast context al calaretului si elefantului. Si nu doar impresionante, dar si perfect masurabile.

  • Reduce densitatea materiei cenusii din zona amigdalei (clopotelul de alarma pentru elefant) – reducand reactivitatea

De asemenea creste denstiatea materiei cenusii in zona neocortexului (calaret) , favorizand o activare frontal – laterala, aspect care ne ofera o mai mare orientare catre ceea ce experimentam pe calea simturilor, in loc sa fim constant prinsi intr-un si interminabil de ganduri.

  • Creeaza si intareste canalele neurale dintre neocortex (calaret) si elefant (sis. Reptilian + Limbic), asa incat comunicarea dintre cele 2 parti sa fie mai eficienta.

Astfel, tandemul calaret elefant, incepe sa devina o echipa functionala.

Si in final, iti spun asa:

Elefantul – este preocupat de supravietuire.

Calaretul – este preocupat de bunastare.

Pe tine ce te preocupa mai mult in viata asta? Vrei sa-ti fie mai bine? Sau vrei sa nu-ti fie mai rau?

Daca iti poti raspunde intr-un mod coerent si asumat la aceste intrebari, vei sti daca Meditatia Mindfulness, este pentru tine sau nu.

Iar daca este pentru tine, inchei acest articol si iti spun un lucru deosebit de important. Probabil, cel mai important din tot ce am scris pana aici:

Mindfulness este in primul rand EXPERIENTIAL.

Adica?

Adica poti sa citesti biblioteci intregi despre innot si asta nu inseamna ca atunci cand intrii in apa vei sti sa innoti. Meditatia Mindfulness necesita practica si antrenament.

“Este usor, dar nu-i simplu” – Eric Tomas

Dar si miza este enorma. Sa treci de la supravieturie la bunastare, nu-i lucru putin!

Tehnici de Meditatie Mindfulness 

Este ca incepator, sa o iei usurel si sa incepi cu cele mai simple exercitii. Pentru ca la inceput, atentia ta este comparabila cu un pui de catel simpatic foc, dar nedresat.

Si ce faci cu un asemena puiut? – Ai ghicit! 

Il dresezi. 

Usurel, cu blandete si cu o strategie eficienta.

Exercitii mindfulness pentru incepatori

Daca iti doresti sa testezi si tu aceste tehnici despre care vorbeste mai nou atat de multa lume, daca iti doresti sa vezi cum functioneaza ele si daca iti pot fi de folos si tie… atunci am o super veste!

Chiar acum, te poti inscrie la un MiniCurs Gratuit de 7 zile de Mindfulness. 

Practic, ai oportunitatea sa vezi cum decurg lucrurile pentru tine si cat de mult poti dresa acel catel simpatic si rebel (adica atentia ta).

Da un click pe link-ul de dedesubt, inscrie-te si testeaza “pe piela ta”.

Aici LINK  Minicurs

Despre Autor

Sasa Bodeanu

Sunt instructor acreditat MBSR și lucrez cu multă pasiune pentru a face practicile contemplative vizibile și în România. Iar acum te invit și pe tine să înveți ce înseamnă Mindfulness să trăiești o viață trăită în ritmul tău, în tihnă, bucurându-te de prezent.